Expert in Recruitment: Hét platform met vakinhoudelijke recruitment kennis

Trends & ontwikkelingen

3 x tips om direct de candidate experience te verbeteren

Wist je dat maar liefst 72% van de kandidaten voor een vacature een negatieve ervaring die zij tijdens het sollicitatieproces hebben opgedaan deelt met zijn/haar omgeving? Bedrijven staan er niet genoeg bij stil dat alle kandidaten een ambassadeur van jouw bedrijf kunnen worden. Of juist niet… Deze blog helpt je met het verbeteren van de candidate experience.

Via Recruiters United kwam ik interessante cijfers tegen over de candidate experience. Een platform waarmee ze samenwerken, Starred, had onderzoek gedaan naar het belang van de candidate experience. Een belabberde candidate experience kan grote gevolgen hebben voor een bedrijf. Uit onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 72% een negatieve ervaring tijdens het sollicitatieproces met zijn/haar directe omgeving deelt.

Stel je voor dat niet alleen deze kandidaat, maar ook zijn/haar familie of vrienden een klant van jou bedrijf is. Uit datzelfde onderzoek van Starred blijkt dat 42% van de kandidaten met een negatieve ervaring, minder producten koopt of diensten afneemt van het desbetreffende bedrijf.

Daar komt ook bij dat 38% van diezelfde groep kandidaten tegen een vriend, kennis of familielid zegt dat ze niet meer bij het desbetreffende bedrijf een iets moeten kopen.

Klanten verliezen

Dat betekent dat je per direct klanten kan verliezen op het moment dat de ervaring van jouw kandidaten niet goed is tijdens het sollicitatieproces. Het kan namelijk goed zijn dat jouw kandidaten niet alleen potentiële werknemers zijn, maar ook (potentiële) klanten! Zelfs wanneer kandidaten geen potentiële klanten zijn is het van belang dat zij een goede ervaring opdoen tijdens het sollicitatieproces bij jullie bedrijf.

Kandidaten delen hun ervaringen met anderen en dat kan positief of negatief voor jullie bedrijf uitpakken.

De candidate experience verbeteren: Start hier

Zorg er daarom voor dat je een goede candidate experience creëert. Natuurlijk kan je niet elke kandidaat een baan aanbieden. Maar je kan er wel voor zorgen dat kandidaten bij een afwijzing geen bittere nasmaak aan jullie bedrijf overhouden.

In dit artikel wil ik graag drie aanvullende tips geven die je helpen om het proces van de candidate experience op te starten:

U moet zijn ingelogd om dit artikel verder te kunnen lezen.
Heeft u nog geen inlogcode, registreer dan hier.

1. Breng het volledige communicatieproces in beeld

Dat communicatie een belangrijk onderdeel is binnen elke organisatie of bedrijf is wel duidelijk. Dat het vaak misgaat in de communicatie ook. Denk er maar eens over na: de meeste conflicten of ongemakken komen allemaal voort uit een gebrek aan communicatie. Er is niet duidelijk met elkaar gecommuniceerd over verwachtingen, werklast of deadlines waardoor het binnen een rap tempo fout kan gaan. Daarom is mijn allereerste tip: breng voor het verbeteren van de candidate experience alle vormen van communicatie tussen de betrokkenen bij het sollicitatieproces in beeld.

Om de ervaring van kandidaten tijdens de sollicitatieprocedure te optimaliseren hebben wij als LEF Recruitment een volledige communicatietool ontwikkeld. Dit hebben we gedaan door eerst alle betrokkenen bij zo’n proces in kaart te brengen.

Dat zijn er in ons geval vaak drie: de kandidaat, de recruiter en de vacaturehouder bij onze relatie. Door dit in kaart te brengen weten we meteen naar wie we moeten communiceren en kunnen we duidelijk zijn over verwachtingen naar elkaar en kunnen we afspraken nakomen.

Voor deze tool hebben we ook een stappenplan ontwikkeld waarbij alle stappen in het proces van sollicitatie tot aan het aannemen/afwijzen van een kandidaat is uitgewerkt. Hierdoor zijn alle stappen in het proces helder en weten we precies waar we ons bevinden, zodat we dit duidelijk aan zowel de kandidaat als vacaturehouder kunnen terugkoppelen.

2. Voorkom dat de kandidaat zelf vragen moet stellen

Door mijn eerste tip toe te passen voorkom je hoogstwaarschijnlijk ook de volgende situatie: Een kandidaat moet zelf vragen hoe het met de sollicitatie staat. Dat is het beginpunt van onrust bij de kandidaat. Dit kan mogelijk leiden tot een grotere frustratie of irritatie. Je kan deze onrust in de kiem smoren op het moment dat je als recruiter of vacaturehouder je afspraken nakomt en duidelijk de tijdlijn naar de kandidaat communiceert.

Wanneer je een kandidaat vertelt dat hij/zij morgen een update krijgt over de sollicitatieprocedure, zorg dan dat dit morgen gebeurt. Het kan altijd zijn dat er wegens onvoorziene omstandigheden iets tussenkomt, maar zorg dan in ieder geval dat je dit communiceert.

Er is niks zo vervelend als afspraken die niet worden nageleefd. Zeker op het moment dat je ergens veel tijd en energie insteekt. Voorkom dus dat de kandidaat zelf vragen moet gaan stellen over het sollicitatieproces.

3. Automatiseer het sollicitatieproces

Met een helder zicht op jullie communicatieproces, zet je een goede stap richting het verbeteren van de candidate experience. Maar het in beeld brengen van dit proces is niet alles, want het is ook belangrijk dat de communicatie volgens dit plan wordt uitgevoerd. Dit is de enige manier om ook de juiste communicatie tussen alle betrokkenen te waarborgen.

Bij het in beeld brengen van het volledige communicatieproces tijdens een sollicitatieprocedure ontdek je pas hoeveel stappen hiermee gemoeid zijn. Wanneer je bij elke stap de betrokken bent, ben je een behoorlijke tijd kwijt. Denk liever eens na over hoe je een deel van de sollicitatieprocedure kan automatiseren. Wel zonder in te leveren op de kwaliteit, natuurlijk.

Heb je ondersteuning nodig bij het verbeteren van de candidate experience? Wij helpen je graag.

Over Joris

Als oprichter van LEF Recruitment en Expert in Recruitment, durf ik te stellen dat recruitment mijn grootste passie is. Daarnaast ben ik medeoprichter van LEF Green en het platform Jobstoryz. Ik heb een kraakhelder doel voor ogen: We treden buiten de gebaande paden met betrekking tot recruitment, werving en selectie. Op die manier geven we het woord lef op onze eigen manier vorm.

Bron: Onderzoek Starred

Meer trends & ontwikkelingen