Expert in Recruitment: Hét platform met vakinhoudelijke recruitment kennis

Trends & ontwikkelingen

Het belang van een goede candidate experience

We kennen allemaal wel verhalen waarbij er gesolliciteerd wordt op een functie en de sollicitant uiteindelijk niets meer van het bedrijf verneemt. Het kan zijn dat je zelf al eens zo’n ervaring hebt gehad. Misschien heeft iemand in je omgeving dit al eens meegemaakt. Deze gebeurtenissen zijn een onderdeel van de candidate experience. De candidate experience staat voor het aantal ervaringen dat een sollicitant met jouw bedrijf opdoet tijdens een sollicitatieprocedure.

Niets meer vernemen na het insturen van een sollicitatie. Een lullige afwijzing krijgen via de mail. Een standaard afwijzing krijgen via de mail – dat gebeurt ook regelmatig. Je zou uitgenodigd worden voor een gesprek of telefonisch iets teruggekoppeld krijgen, maar wordt uiteindelijk niet meer gebeld. Het zijn een aantal voorbeelden die ik bedenk, als ik nadenk over alles wat ‘mis’ kan gaan tijdens een sollicitatieprocedure vanuit een bedrijf richting een sollicitant. 

Een afspiegeling van het imago

Bedrijven staan er vaak niet bij stil dat de ervaringen van een sollicitant (aangenomen of niet) een afspiegeling zijn van het imago van het bedrijf. Je laat als bedrijf tijdens een sollicitatieprocedure namelijk zien waar je voor staat – en dat kan je maken of breken. Ontevreden sollicitanten die hun negatieve ervaringen met betrekking tot jouw bedrijf delen, zijn direct schadelijk voor het imago van jullie bedrijf.

En als je erover nadenkt, is dat compleet logisch. Denk maar eens aan een sollicitant die een positieve ervaring heeft gehad met jullie bedrijf. Zij zullen hun positieve ervaringen delen met anderen en dat versterkt jullie imago op een positieve manier. Wanneer sollicitanten negatieve ervaringen hebben en zij die met anderen delen, krijg je hetzelfde idee, maar dan wel de andere kant op: Negatieve aandacht voor het bedrijf.

Vergelijking met de customer journey

Je kan de candidate experience goed vergelijken met de customer journey. De customer journey gaat over de reis die de klant maakt vanaf het moment dat ze voor het eerst in aanraking komen met jouw product, merk of dienst – tot aan het moment dat ze jouw product of dienst ook daadwerkelijk kopen.

Vragen die worden gesteld tijdens het optimaliseren van de customer journey zijn bijvoorbeeld: Waar loopt mijn klant tegenaan? Wat zijn zijn/haar pijnpunten? Hoe lossen wij dat met ons product of onze dienst op? En nog belangrijker: Hoe kunnen we de reis naar een betaalde aankoop zo goed mogelijk laten verlopen?

U moet zijn ingelogd om dit artikel verder te kunnen lezen.
Heeft u nog geen inlogcode, registreer dan hier.

Alle ervaringen van een kandidaat met een bedrijf

Bedrijven hebben het optimaliseren van de customer journey vaak hoog op de agenda staan. Het is mijn missie om de candidate experience net zo hoog op die prioriteitenlijst te krijgen. De candidate experience is namelijk de reis van de sollicitant en alle ervaringen die hij/zij opdoet met jouw organisatie tijdens het recruitmentproces. Een proces van onschatbare waarde om sollicitatieprocedures in goede banen te leiden.

Vragen die je kunt stellen bij het opzetten of optimaliseren van de candidate experience zijn: Wie is er verantwoordelijk voor het invullen van de vacature? Wat is de concrete planning van de procedure? Wanneer koppelen wij wat terug aan de kandidaten? Weet iedere betrokkenen bij het proces zijn rol en wat zijn/haar communicatiemomenten zijn?

Het juiste personeel

Door als bedrijf actief na te denken over de candidate experience, kun je veel goeds doen voor je werkgeversimago. En dat is op zijn beurt belangrijk omdat iedere organisatie graag de juiste mensen aantrekt. De juiste mensen aantrekken begint wat mij betreft door tijdens het proces van de candidate experience niet de organisatie, maar de sollicitant en daarmee de potentiële werknemer(s) centraal te zetten.

Daarmee is de candidate experience een goede eerste stap richting het creëren het aantrekken van het juiste personeel voor een organisatie. Het opzetten en optimaliseren van de candidate experience is geen taak die je naast de dagelijkse stroom van werkzaamheden ‘eventjes’ uitvoert. Het is een taak die tijd, aandacht en energie vergt om de maximale resultaten uit dit proces te halen.

Over Joris

Als oprichter van LEF Recruitment en Expert in Recruitment, durf ik te stellen dat recruitment mijn grootste passie is. Daarnaast ben ik medeoprichter van LEF Green en het platform Jobstoryz. Ik heb een kraakhelder doel voor ogen: We treden buiten de gebaande paden met betrekking tot recruitment, werving en selectie. Op die manier geven we het woord lef op onze eigen manier vorm.

Meer trends & ontwikkelingen