Expert in Recruitment: Hét platform met vakinhoudelijke recruitment kennis

Thema's

Het exitgesprek voeren

Wanneer een werknemer vertrekt, is het exitgesprek het laatste formele gesprek. Het is zeer waardevol om als recruiter bij dit gesprek aanwezig te zijn. Als recruiter ben je namelijk de meest neutrale persoon binnen de organisatie of arbeidsbemiddeling. Je hebt er dus direct baat bij dat de arbeidsrelatie goed verloopt. Als je als recruiter aanwezig bent bij het exitgesprek, kun je achterhalen waar het ‘mis’ is gegaan en hoe dit mogelijk in de toekomst voorkomen kan worden.

Een exitgesprek tussen een recruiter en vertrekkende werknemer, heeft ook voor de werknemer voordelen. Het blijkt dat de werknemer het moeilijker vindt om volledig eerlijk tegen een directe leidinggevende of hr-manager te zijn. Vooral omdat dit directe gevolgen kan hebben voor de laatste werkweken of een mogelijke referentie. Bij een recruiter is deze ruimte er wel en de recruiter kan deze input zorgvuldig overleggen met de relatie.

Wat je met deze feedback als recruiter kunt doen? Je kunt de feedback van een vertrekkende werknemer verwerken voor het onboarding proces, maar deze feedback is ook te gebruiken tijdens het wervings- en selectieproces. Zijn er verkeerde verwachtingen over de sfeer, cultuur en functie gesteld? Dan is de feedback van een vertrekkende werknemer erg waardevol om dit te voorkomen in de toekomst. Op die manier zet je weer een stap naar een betere match.

U moet zijn ingelogd om dit artikel verder te kunnen lezen.
Heeft u nog geen inlogcode, registreer dan hier.

Meer thema's