Expert in Recruitment: Hét platform met vakinhoudelijke recruitment kennis

Trends & ontwikkelingen

Recruitment nieuws van week 27 – juli: personeelstekorten, wervingsplannen en employer branding

Het personeelstekort groeit nu de samenleving steeds meer open mag. De pandemie is voor een groot deel bestreden en de cijfers met betrekking tot besmettingen bieden de mogelijkheid om te versoepelen. Dat betekent dat bedrijven die een tijd dicht zijn geweest weer personeel zoeken om te kunnen draaien zoals voorheen. Uit cijfers van het UWV blijkt dat kansen voor nieuwe teamleden niet voor het oprapen liggen. Er is een personeelstekort. Daarmee wordt weer het nut van een goede wervingsstrategie en een sterk werkgeversmerk benadrukt.

Werving trend: personeelstekorten nemen toe

De arbeidsmarktkrapte bereikt steeds meer beroepsgroepen. Er is een tekort aan hoveniers, verkopers en ironisch genoeg: loopbaanadviseurs. Dat schrijft de NOS na het maken van een analyse op basis van cijfers van het UWV. Met het ontstaan van de pandemie ontstond het risico op een gebrek aan banen, aan het einde van de pandemie is die situatie omgedraaid. Steeds meer mensen vragen zich niet af of er werk voor ze is, ze vragen zich vooral af wat bij hen past. De tijd om allerlei mogelijkheden om aan te pakken om maar een inkomen te hebben, begint te veranderen.

Het is dus op dit moment essentieel dat je als bedrijf en organisatie een goed merk als werkgever hebt, aangevuld met een wervingsplan. Benieuwd naar wat de NOS nog meer schrijft over het personeelstekort? Klik hier voor het volledige artikel!

Werving thema: een goed wervingsplan

De wervingsfase start met een goed plan. Althans, dat is de meest ideale situatie. Veel bedrijven en organisaties starten met de werving van kandidaten zonder een gedegen plan. Hierdoor loop je het risico dat de wervingsfase niet de gehoopte resultaten oplevert en ook niet genoeg kandidaten om uit te kiezen. Om je een handje op de weg te helpen hebben we een tool ontwikkeld die je ondersteunt bij het bepalen van een strategie.

Met deze tool werken jullie voortaan vanuit een visie en missie: de juiste match vinden. Meld je aan als lid van onze site en download de gratis tool via deze link.

Werving tool: een sterk werkgeversmerk

Nog voordat je begint met het werven van kandidaten doe je er goed aan om na te denken over jouw werkgeversmerk. Wie zijn jullie? Waar staan jullie voor? En hoe ziet jullie bedrijf eruit? Dan heb je het over zowel de onderlinge cultuur, maar ook over de fysieke locatie van het bedrijf. Een sterk werkgeversmerk wekt een positief effect op bij (latent) werkzoekenden. Ze willen namelijk voor jullie bedrijf werken! Het creëren van een werkgeversmerk kost tijd, maar het hebben van een merk biedt veel mogelijkheden.

Voorkom een personeelstekort en ga aan de slag met een wervingsplan en jullie werkgeversmerk. Ook voor die laatste hebben we een tool ontwikkeld om aan de slag te gaan met de opzet en uitvoering. Klik hier voor de tool over het opzetten van jouw employer brand.

Dit was een overzicht van de trends en ontwikkelingen binnen het recruitment vakgebied. Volgende week zijn we weer terug met het belangrijkste nieuws dat je nodig hebt om on top of the game te blijven. Wil je zeker weten dat je altijd op de hoogte bent van de laatste updates? Meld je dan aan voor onze exclusieve nieuwsbrief voor leden via deze link. Het is helemaal gratis en geeft je ook de mogelijkheid om onze thema’s en tools te downloaden en te bekijken. Dagelijks content over recruitment lezen? Volg dan onze LinkedIn-pagina.

U moet zijn ingelogd om dit artikel verder te kunnen lezen.
Heeft u nog geen inlogcode, registreer dan hier.

Meer trends & ontwikkelingen