Een manier om personeelstekorten aan te pakken? Employer branding. Oftewel: een sterk merk bouwen als werkgever. Er wordt weleens beweerd dat employer branding de personeelsvraag als sneeuw voor de zon doet oplossen. Ik ben het daar niet mee eens, maar ik zie wel de diepgaande en toegevoegde waarde van employer branding. Het lost de personeelsvraag niet zomaar op, maar het helpt jouw relatie of werkgever zeker op weg. Tijd om dit belangrijke onderwerp verder uit te diepen.
Met het Employer Branding Summit van Recruiters United nog vers in het geheugen, werd het tijd om eens een artikel over employer branding te schrijven. Want ik zie recruiters daar nog weleens van schrikken: wat is het nu precies? Hoort het bij jouw verantwoordelijkheden? En hoe geef je daar dan invulling aan?
Employer branding is niet de primaire verantwoordelijkheid van de recruiter, maar je speelt er wel een sleutelrol in. Bij veel organisaties valt employer branding onder verantwoordelijkheid van hr, maar idealiter heb je de hulp van een communicatie specialist of marketeer. Omdat ik weet dat dit bij veel organisaties geen haalbare invulling is, neem ik je in dit artikel mee in hoe ik en wij bij de labels van LEF hier invulling aan geven en onze relaties en hiring managers meenemen en stimuleren dit belangrijke onderwerp hoog op de agenda te hebben en houden
De aanpak met LEF
Ik geloof dat de recruiter de regisseur is van het recruitmentproces. Ondanks het feit dat jij als recruiter niet de eindverantwoordelijkheid draagt voor employer branding, ligt hier weldegelijk een belangrijke rol voor jou in het uitdragen en aanjagen ervan. Of je nu bureau-, of corporate recruiter bent.
Wat is jouw rol:
● Bij de vacature-intake zoom je in op de sfeer en cultuur van de organisatie is. Dit is geen simpele vragenlijst, maar een diepgaand gesprek over waar de kernwaarden, hoe uiten deze zich op de werkvloer en wat kenmerkt een typische werkdag en een social event binnen het bedrijf?
● Voer deze gesprekken altijd bij jouw hiring manager en relatie op kantoor. Op deze manier krijg je gevoel bij het verhaal wat verteld wordt en hoe dit vorm kan krijgen in wervingscampagnes. Het allerbelangrijkste is dat het verhaal oprecht en authentiek is. Het moet altijd stroken met de werkelijkheid. Maak dus niets mooier of anders dan het is
● Hier pas je de tone of voice in de vacatureteksten op aan: past deze bij het verhaal dat is verteld tijdens de intake? Hiermee kun je de markt op.
● De vacature ondersteunen we met quotes van vakcollega’s en afbeeldingen en video’s van de echte werkplek. Deze uiten en verspreiden we via posts op social media, referral recruitment en een speciale werken-bij-pagina op onze website.
● Als we nog een stap verder mogen gaan, maken we een werken-bij-video om het werkgeversmerk letterlijk in beeld te brengen en een kijkje in de keuken te laten nemen.
Dit is onze ‘standaard’ aanpak. Met goede gesprekken en verder weinig kosten en moeite geef jij op deze manier al heel goed invulling aan employer branding.
Als deze basis staat, kun je de relatie verder uitbouwen en verdiepen.
Employer Branding Analyse
Om letterlijk te verdiepen maak je een employer branding analyse. Je gaat met nog meer collega’s het gesprek aan en stimuleert de marketeer of jouw collega van hr om employer branding nog meer ‘gezicht’ te geven.
● In een voorgesprek wordt het doel bepaald en een dwarsdoorsnee van de organisatie gemaakt. Op basis hiervan worden collega’s gevraagd hun steentje bij te dragen
● Vervolgens toetsen we in een enquête wat er speelt onder de collega’s en hoe zij denken over bepaalde onderwerpen. Denk aan sfeer en cultuur, hoe missie, visie en kernwaarden tot uiting komen, welke collega deze in hun ogen het beste representeren en wat in hun beleving aandachts- en verbeterpunten zijn. De enquête wordt anoniem ingevuld, zodat iedereen zich vrij voelt om alles te zeggen wat ze willen zeggen.
● Hierna worden de antwoorden verzameld en vormen deze de input voor een brainstormsessie waarin nog meer diepgang wordt gecreëerd en gezocht.
Hieruit wordt de Employer Branding Analyse opgesteld. Hierin vind je als werkgever niet alleen wat bijvoorbeeld de kernwaarden zijn (en met name hoe ze beleefd en ervaren worden): er wordt middels kernpunten zichtbaar gemaakt welk gedrag er op de werkvloer plaatsvindt, waardoor de cultuur gevormd wordt.
Dit uitgebreide rapport dient als basis van jouw werkgeversmerk. We adviseren over vervolgstappen en hoe employer branding vanuit hier verder uit te bouwen. Als recruiter pak je de rol van initiator en coördinator. Pak de lead in de gesprekken en neem hierin degenen mee die verantwoordelijk zijn voor marketing en hr.
Mijn gesprek met Annemiek Bourgonje
Voor mijn podcast De Recruiter aan het Woord sprak ik met Annemiek. We spraken over employer branding en dan met name voor het mkb (tot en met 50 medewerkers). Deze podcast is vanaf 9 december te beluisteren op Spotify en YouTube en staat boordevol tips hoe jij employer branding op de kaart zet en houdt 😊
Tot die tijd… Ga in gesprek met jouw hiring managers en ontdek hoe jij als recruiter impact kunt maken bij de totstandkoming van hun employer brand. Benieuwd hoe je dit werkelijk inhoud geeft? Laat me weten als ik je daarbij kan helpen of als ter inspiratie voorbeelden van een analyse wilt zien!
Over Joris Verhoeven
Dinosaurus in het recruitmentvak, mede-eigenaar van de labels van LEF Groep, LEF Recruitment en LEF Green, trainer bij Artra en auteur van het boek De Recruiter aan het Roer. Elke week plaats ik een artikel waarin ik schrijf over mijn bevindingen in het mooiste vak ter wereld.