Bekijk meer

socials

Hoor ’s van Joris: hoe wij no cure, no pay al jarenlang succesvol toepassen

Is het einde van het no cure, no pay-verdienmodel in zicht? Zo nu en dan zie ik flinke kritiek op dit model voorbij komen. Ik ben het er overduidelijk niet mee eens. Dat je met no cure, no pay niet de juiste mensen kunt vinden is grote onzin. De waarde van jouw dienstverlening zou los moeten staan van het verdienmodel. Ik duik in dit artikel dieper op dit onderwerp in.

‘NCNP is een doodlopende straat waar je niet in wil wandelen’, schreef Wim van den Nobelen den Nobelen in zijn rubriek Wim op Woensdag. Een goed en stevig geschreven artikel, dat mijn interesse bij de kop direct wekte. Waarom? Omdat we bij de labels van LEF Groep (LEF Recruitment en LEF Green) al jarenlang werken op basis van no cure, no pay. Dat blijven we ook doen, want wij zijn erg blij met onze relaties én het verdienmodel.

Openstaan voor andere meningen en visies is altijd goed. Soms leer je er nieuwe dingen van, de andere keer ben je het niet met iemand eens. In dit geval gaat het over dat laatste, want ondanks dat ik snap dat er kritiek is op no cure, no pay binnen recruitment, zie ik in dit artikel vooral dat het verdienmodel aan de waarde van de dienstverlening wordt gekoppeld. En dat vind ik fout. Het verdienmodel staat namelijk los van de waarde van de dienstverlening.

Het moet niet uitmaken wat het verdienmodel is, de waarde van jouw dienstverlening moet altijd goed zijn. Wij hebben die dienstverlening vlijmscherp neergezet. Sterker nog, van het proces dat we bij LEF hanteren heb ik mijn boek De Recruiter aan het Roer geschreven. Met dit heldere raamwerk helpen we onze relaties aan nieuwe collega’s waarmee ze een arbeidsrelatie ontwikkelen voor de lange termijn.

Waarom wij kiezen voor een no cure, no pay verdienmodel

Een goed proces als basis, waarom dan kiezen voor no cure, no pay? hoor ik critici denken. Daar zijn verschillende redenen voor, laat ik die hieronder eens toelichten.

  • Wij doen veel meer dan alleen mee zoeken met de relatie. We zetten naast het searchen actieve stappen met betrekking tot recruitment marketing. Een goede vacaturetekst, het draaien van campagnes en adviseren over employer branding. We zijn een business partner voor onze relatie op het gebied van recruitment. Daar haalt de relatie voordeel uit en wij doen nieuwe kennis op, vergroten ons netwerk en scherpen onze dienstverlening continu aan. Daar worden wij dus zelf ook (voor andere relaties) wijzer en beter van
  • De meeste vacatures die we bij LEF uitzetten zijn met naam en toenaam. Dat betekent de naam en logo van de relatie en informatie over de sfeer en cultuur van hen als werkgever. Het idee dat werken met no cure, no pay voornamelijk op basis van anonimiteit gaat, is dus niet van toepassing. Wij werken met commitment van onze relaties of op basis van exclusiviteit. Kan het voor een relatie écht niet anders? Dan pas is een anonieme vacature een optie.
  • Stel je voor dat we moeite en tijd hebben gestopt in het vinden van een kandidaat, maar de vacature wordt gevuld met een kandidaat van een ander bureau of een kandidaat van de relatie zelf? Dan is dat een verlies voor ons qua geld, maar we hebben wel weer kennis en ervaring opgedaan. Plus, we hebben ons netwerk uitgebreid. We hebben nieuwe mensen leren kennen die mogelijk bij onze andere relaties ook een fijne werkplek kunnen krijgen.

Ons grootste uitgangspunt: vertrouwen

Ons grootste uitgangspunt binnen onze samenwerkingen is vertrouwen. En ja, je stoot weleens je hoofd omdat afspraken toch niet helemaal goed op papier stonden. Of dat ze toch anders worden geïnterpreteerd waardoor er miscommunicatie ontstaat. Dat hoort er ook bij, dit zijn geen thema’s die je met een ander verdienmodel niet hebt. Er kan altijd onenigheid ontstaan. Dat staat los van het no cure, no pay-verdienmodel en los je samen, op een professionele manier, op.

De enige manier waarop wij niet betaald krijgen, is het moment dat er dus écht geen kandidaat vanuit ons aan de slag gaat. Zodra een kandidaat tekent, worden onze inspanningen omgezet naar de factuur. Wij versturen de eerste factuur bij het tekenmoment, de tweede volgt na de eerste werkdag en de laatste factuur sturen we zodra de kandidaat de proeftijd door is.

Wij doen niet aan garantie plaatsingen. Stel je voor een kandidaat stopt in de proeftijd, onderzoeken we eerst waar het misgegaan is. Als het voor ons duidelijk is dat wij hier een rol in hadden kunnen spelen, dan nemen we uiteraard onze verantwoordelijkheid. We brengen dan bijvoorbeeld de eerste factuur bij de volgende plaatsing niet in rekening, of geven een korting op de volgende nieuwe collega. Crediteren doen we nooit! Door de gespreide betaling te hanteren halen wij onze inspanning er financieel zeker uit. Onze relaties zijn duurzaam en intens. Wij zijn continu scherp om onze toegevoegde waarde te laten zien. Als onze relaties hierin geloven, vertrouwen ze ons meerdere vacatures én (delen van) het recruitmentproces toe. Dit zorgt voor een continue stroom van opdrachten en omzet en daar kan geen vooruitbetaling tegenop.

Een lager risico voor mkb

Niet geheel onbelangrijk om te zeggen is dat veel van onze relaties bedrijven binnen het mkb zijn. Vaak behoren zij tot het klein en midden mkb. We weten allemaal dat de budgetten daar anders zijn dan bij mkb+ of corporates. De ondernemer zit vaak dichter op de bal en zal langer nadenken over de uitgaven. Het betalen van een wervings- en selectiefee wordt in basis vaak gezien als een flinke uitgave. Hoe gaaf is het dan dat wij hen verrassen met onze aanpak en zij onze meerwaarde zien waardoor ze deze en de volgende fee’s graag aan ons overmaken!

Daarom zetten we deze werkwijze graag door. Zo is en blijft recruitment toegankelijk voor deze doelgroep en kunnen we samen zorgen voor een operationeel en werkend Nederland. Onze dienstverlening is en blijft scherp, tot in de puntjes verzorgd en wordt constant onder de loep genomen om te verbeteren. Zo blijven wij vertrouwen krijgen hen te helpen met, wat ook zij zien en ervaren, het vak recruitment goed uit te oefenen. En daar worden we goed en op een eerlijke manier voor beloond.

Over Joris Verhoeven

Dinosaurus in het recruitmentvak, mede-eigenaar van de labels van LEF Groep, LEF Recruitment en LEF Green, trainer bij Artra en auteur van het boek De Recruiter aan het Roer. Elke week plaats ik een artikel in de rubriek ‘hoor’s van Joris’ waarin ik schrijf over mijn bevindingen in het mooiste vak ter wereld.