Bekijk meer

socials

Hoor ’s van Joris: Referral kun je vergelijken met laaghangend fruit

Referral recruitment heeft in 2023 tot behoorlijk wat meer nieuwe aannames geleid: 17% van de organisaties gaf aan meer dan 20% van hun aannames via-via binnen te halen (Referral Recruitment Benchmark). Een indrukwekkende ontwikkeling! Doe je nog niets met referral? Dan laat je kansen liggen.

Referral recruitment staat voor werven via-via. Dat betekent dat je werft via (oud)collega’s die al bekend zijn met de organisatie. Zij zijn tenslotte de beste ambassadeurs van jouw bedrijf. Jouw collega op de afdeling sales kent ook een vriendin uit de omgeving die op zoek is naar een baan binnen hr. Laten jullie daar nu eens toevallig een vacature voor open hebben staan. Een win-winsituatie, als na de sollicitatiegesprekken blijkt dat jullie een goede match zijn.

In een krappe arbeidsmarkt werken traditionele wervingsmethodes steeds minder. De tijd van alleen een vacature publiceren bij een vacaturebank is allang voorbij. Als je de war for talent wil winnen, of in ieder geval niet wil verliezen, is het belangrijk dat je constant experimenteert met nieuwe methoden om te werven. De één slaat namelijk beter aan dan de ander, maar als je het niet probeert dan weet je het niet. Iets dat je niet alleen moet proberen, maar ook zeker moet implementeren is referral recruitment.

Hoe wij referral recruitment standaard inzetten (en waarom het werkt)

Wij zetten dit bij LEF Recruitment en LEF Green al jaren in als een standaard onderdeel van ons recruitmentproces. Wanneer de vacature is doorgenomen, gepubliceerd en wij in de startblokken staan om te sourcen, zorgen we er voor dat collega’s van de relatie een kant-en-klare post krijgen. Deze post wordt gebruikt door collega’s om hun (online) netwerk aan te spreken. Zij mogen deze natuurlijk ook zelf schrijven, maar wanneer zij hier moeite mee hebben nemen wij dit werk voor ze uit handen. Dit geeft de vacature nog meer vind- en zichtbaarheid online.

Voordat wij de markt opgaan, vragen we de relatie eerst om de vacature intern en in het eigen netwerk te delen. Dit helpt om snel de juiste kandidaat te vinden en voorkomt onnodig lawaai in de markt. De vacature kan intern gedeeld worden of bijvoorbeeld door collega’s worden doorgestuurd naar de eigen kennissenkring. Op deze manier kaarten we twee belangrijke punten aan:

  • De relatie kan direct zien of er iemand in het eigen netwerk interesse heeft waardoor hij/zij mogelijk al geholpen is zonder ons in te schakelen.
  • Wij voorkomen dat we heel veel lawaai en herrie maken in de markt en dat er uiteindelijk iemand van intern of daar dichtbij aan de slag gaat binnen deze functie. Oftewel: het is dan een eigen kandidaat, maar wij hebben dan alleen het voorgesprek gehad. We geven een relatie hier meestal een week tot twee weken voor, daarna pakken we de samenwerking exclusief op en worden kandidaten vanuit werving via-via ook als onze kandidaat gezien.

5 creatieve manieren om referral recruitment tot een succes te maken

Wij spitsen referral recruitment met name toe op social media en het wordt ook benoemd voordat we voor een relatie aan de slag gaan. Toch zijn er tal van manieren om nieuwe mensen aan te trekken dankzij werven via-via, op een laagdrempelige manier. Ik zet vijf mogelijkheden voor je op een rij die jij als recruiter, aan jouw werk- of opdrachtgever,  kunt adviseren:

1 – De welbekende borrel

Een goede VrijMiBo plukt als vanzelf nieuw talent uit je netwerk. Het is laaghangend fruit in actie 😊. Als deze borrel (bijna wekelijks) voor collega’s onderling is, waarom dan niet één keer per maand de deuren opengooien voor vrienden, familie of kennissen? Het is voor collega’s ook leuk om zo nu en dan hun werkplek te laten zien en te borrelen op kosten van de zaak. Een gratis borrel, een leuk uitje en direct een kans om met nieuwe mensen in contact te komen. Wie weet wat je voor elkaar kunt betekenen en wie weet welke kansen dit biedt!

2 – Beloon het ambassadeurschap

Iedereen kent de aandraagbonus wanneer een collega ervoor zorgt dat iemand uit het netwerk een arbeidsovereenkomst tekent. Ik adviseer echter om niet allen geldelijk te belonen. Denk ook eens aan een uniek cadeau waar men zelf eigenlijk geen geld aan wil uitgeven (met dank aan Christ Coolen die deze tip gaf). Een bepaalde workshop, een klus in of rond huis of een weekend weg. Je kunt deze beloning ook in de vorm van een puntenprogramma geven waarbij de punten een waarde hebben waarvoor de collega weer iets kan doen of kopen.

3 – Via-via-via

Maak degenen die via een collega zijn binnengekomen zichtbaar en laat hen vertellen hoe ze de procedure hebben ervaren. Let hen op hun beurt de referral ervaring delen in hun eigen netwerk met de call to action of iemand ook op deze maniwer wil komen kennis maken. Zo maak je van via-via, via- via-via 😊

4 – Onderdeel van de onboarding

Vraag nieuwe collega’s nog in hun onboarding of zij vrienden, familie of kennissen hebben die zouden kunnen passen binnen de organisatie. De eerste lijn is dan gelegd. De Amerikaanse verzekeringsmaatschappij PURE vraagt iedere nieuwe collega die de eerste weken bij de organisatie erop heeft zitten naar een vriend, familielid of kennis die hier ook goed zou passen. Het is direct en heel concreet, maar niet zonder succes. Het bedrijf haalt namelijk tussen de 40% en 60% van hun collega’s binnen via referral recruitment. Het is dus zeker een waardevolle aanpak.

Naast het concreet vragen aan de nieuwe collega, kun je ook adviseren ieder kwartaal een familiedag te organiseren. Zo krijgen nieuwe collega’s de kans hun werkplek en kantoor aan hun naasten te laten zien waar mogelijk ook weer potentieel tussen zit.

5 – Doneren aan een goed doel

Deze laatste optie is altijd interessant, met name voor werkgevers die een sociaal rendement hoog in het vaandel hebben staan. Hoe tof is het om jouw referral bonus te doneren aan een goed doel naar keuze? Je gaat er hier dan wel vanuit dat er altijd een materiële of financiële beloning is bij het aandragen van een collega, maar het is wel een stimulans om dit te doen.

Referral recruitment is simpel én krachtig. Het is als laaghangend fruit: makkelijk te oogsten, mits je actie onderneemt. Hoe laat jij als recruiter dit fruit plukken?

Kan ik je helpen om dit proces op gang te brengen?

Over Joris Verhoeven

Dinosaurus in het recruitmentvak, mede-eigenaar van de labels van LEF Groep, LEF Recruitment en LEF Green, trainer bij Artra en auteur van het boek De Recruiter aan het Roer. Elke week plaats ik een artikel waarin ik schrijf over mijn bevindingen in het mooiste vak ter wereld.